چرا پراید انژکتور شما گاز می‌خورد؟ بررسی دلایل رایج و راه‌حل‌ها

مشکل “گاز خوردن” یا دور گرفتن بی‌دلیل موتور یکی از دغدغه‌های رایج در خودروهای انژکتوری، از جمله پراید انژکتور است. این ایراد می‌تواند هم آزاردهنده باشد و هم نشانه‌ای از وجود یک مشکل فنی جدی در موتور باشد که نیاز به رسیدگی دارد. در این مقاله به بررسی دلایل اصلی گاز خوردن پراید انژکتور و راهکارهای مقابله با آن می‌پردازیم.

“گاز خوردن” معمولاً به حالتی گفته می‌شود که موتور بدون فشار دادن پدال گاز، دور موتور بالایی دارد، یا در هنگام تعویض دنده یا توقف، دور موتور به کندی پایین می‌آید، یا در حالت خلاص (درجا) دور موتور نوسان شدید و غیرعادی دارد.

دلایل اصلی گاز خوردن پراید انژکتور:

چرا پراید انژکتور شما گاز می‌خورد؟

بروز این مشکل می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد که برخی از آن‌ها رایج‌تر هستند:

  1. کثیفی یا خرابی دریچه گاز (Throttle Body):
    • شرح: دریچه گاز مقدار هوای ورودی به موتور را تنظیم می‌کند. با گذشت زمان، دوده و آلودگی در اطراف پروانه دریچه گاز جمع شده و باعث می‌شود حتی در حالت بسته بودن، مقداری هوا وارد منیفولد هوا شود.
    • تاثیر بر گاز خوردن: این هوای اضافی باعث بالا رفتن دور موتور در حالت درجا می‌شود. همچنین ممکن است سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS) که روی آن نصب است، در اثر کثیفی یا خرابی، اطلاعات نادرستی به ایسیو (کامپیوتر خودرو) ارسال کند که منجر به نوسان دور موتور یا گاز خوردن بی‌دلیل می‌شود.
    • راه‌حل: شستشو و تمیز کردن دریچه گاز و بررسی سنسور TPS. در موارد خرابی، نیاز به تعویض دریچه گاز یا سنسور TPS است.
  2. خرابی یا کثیفی استپر موتور (Idle Air Control Valve – IACV):
    • شرح: استپر موتور وظیفه تنظیم دور موتور در حالت درجا را بر عهده دارد و میزان هوای ورودی به موتور را در زمانی که پدال گاز فشرده نشده است، کنترل می‌کند.
    • تاثیر بر گاز خوردن: کثیفی یا خرابی استپر موتور باعث می‌شود نتواند به درستی میزان هوای ورودی را تنظیم کند. این امر منجر به بالا رفتن دور موتور در حالت درجا، نوسان دور موتور یا حتی خاموش شدن خودرو می‌شود.
    • راه‌حل: تمیز کردن استپر موتور یا تعویض آن در صورت خرابی.
  3. نشت هوا در سیستم مکش (Vacuum Leaks):
    • شرح: وجود هرگونه ترک یا سوراخ در شلنگ‌های وکیوم، واشر منیفولد هوا یا سایر قسمت‌های سیستم مکش می‌تواند باعث ورود هوای اضافی و بدون کنترل ایسیو به داخل موتور شود.
    • تاثیر بر گاز خوردن: ورود هوای ناخواسته باعث رقیق شدن مخلوط سوخت و هوا شده و ایسیو برای جبران، پاشش سوخت را افزایش می‌دهد که نتیجه آن می‌تواند بالا رفتن غیرعادی دور موتور باشد.
    • راه‌حل: بررسی دقیق تمام شلنگ‌های وکیوم، واشرها و اتصالات سیستم مکش و رفع نشتی.
  4. خرابی سنسور موقعیت دریچه گاز (TPS):
    • شرح: این سنسور موقعیت پروانه دریچه گاز را به ایسیو گزارش می‌دهد.
    • تاثیر بر گاز خوردن: اگر سنسور TPS خراب باشد، اطلاعات نادرستی در مورد میزان باز بودن دریچه گاز به ایسیو ارسال می‌کند. مثلاً ممکن است ایسیو فکر کند شما پدال گاز را بیشتر از حد فشرده‌اید، در حالی که اینطور نیست، و در نتیجه دور موتور بالا می‌رود.
    • راه‌حل: بررسی سنسور TPS با دستگاه دیاگ و در صورت لزوم تعویض آن.
  5. مشکلات نرم‌افزاری یا سخت‌افزاری ایسیو (ECU):
    • شرح: ایسیو مغز خودرو است و تمام اطلاعات سنسورها را پردازش کرده و دستورات لازم را صادر می‌کند.
    • تاثیر بر گاز خوردن: گاهی اوقات ممکن است در اثر مشکلات نرم‌افزاری (مانند به‌روز نبودن برنامه) یا خرابی‌های سخت‌افزاری، ایسیو نتواند اطلاعات را به درستی پردازش کند یا دستورات اشتباهی صادر کند که منجر به گاز خوردن بی‌دلیل می‌شود.
    • راه‌حل: نیاز به بررسی توسط متخصص، تست ایسیو با دستگاه دیاگ و در صورت لزوم، برنامه‌ریزی مجدد یا تعمیر/تعویض ایسیو.
  6. مشکل در پدال گاز یا سیم گاز (در مدل‌های سیمی):
    • شرح: در پرایدهای مدل پایین‌تر که پدال گاز سیمی دارند، گیر کردن یا رگلاژ نبودن سیم گاز می‌تواند باعث باز ماندن دریچه گاز شود. در مدل‌های جدیدتر با پدال گاز برقی، سنسور پدال گاز ممکن است دچار مشکل شود.
    • تاثیر بر گاز خوردن: سیم گاز گیر کرده یا سنسور پدال گاز خراب، به اشتباه سیگنال فشار دادن پدال گاز را به ایسیو ارسال می‌کند.
    • راه‌حل: بررسی و تنظیم یا تعویض سیم گاز یا تست و تعویض سنسور پدال گاز.
  7. خرابی سایر سنسورها (کمتر شایع برای گاز خوردن مستقیم):
    • سنسورهایی مانند سنسور اکسیژن یا سنسور دمای آب نیز می‌توانند با ارسال اطلاعات نادرست، بر مخلوط سوخت و هوا و در نتیجه عملکرد موتور تاثیر بگذارند، اما معمولاً مستقیماً عامل اصلی “گاز خوردن” شدید و ناگهانی نیستند و بیشتر باعث بد کار کردن موتور یا روشن شدن چراغ چک می‌شوند.

چه باید کرد؟

اگر پراید انژکتور شما دچار مشکل گاز خوردن شده است:

  • ابتدا موارد ساده را بررسی کنید: گاهی اوقات تمیز کردن دریچه گاز و استپر موتور می‌تواند مشکل را حل کند.
  • به علائم دقت کنید: مشکل چه زمانی رخ می‌دهد؟ در حالت درجا؟ هنگام حرکت؟ بعد از گرم شدن موتور؟ آیا چراغ چک روشن شده است؟
  • به هیچ وجه مشکل را نادیده نگیرید: گاز خوردن می‌تواند باعث افزایش مصرف سوخت، بالا رفتن استهلاک موتور و حتی در شرایط خاص، خطرآفرین باشد.
  • به متخصص مراجعه کنید: تشخیص دقیق علت گاز خوردن در خودروهای انژکتوری نیازمند ابزار تخصصی (مانند دستگاه دیاگ) و دانش فنی است.
  • یک تعمیرکار ماهر می‌تواند با بررسی کدهای خطا و تست سنسورها، ریشه مشکل را پیدا کرده و آن را رفع کند.

چرا پراید انژکتور شما گاز می‌خورد؟

نیاز به کمک تخصصی در اصفهان دارید؟

اگر در شهر اصفهان هستید و خودروی پراید انژکتور شما دچار مشکل گاز خوردن یا هرگونه نقص فنی دیگری شده است و نیاز به بررسی تخصصی یا امداد در محل دارید، می‌توانید با مجموعه امداد خودرو اصفهان تماس بگیرید. متخصصین این مجموعه آماده ارائه خدمات عیب‌یابی، تعمیر در محل (در صورت امکان) و یا حمل خودرو به تعمیرگاه برای رفع مشکل خودروی شما هستند.

برای کسب اطلاعات بیشتر و درخواست خدمات، می‌توانید به وب‌سایت امداد خودرو اصفهان مراجعه کنید:

https://esfahan-car.ir/

با رسیدگی به‌موقع به مشکلات خودرو، می‌توانید از سلامت و عملکرد صحیح آن اطمینان حاصل کنید و از بروز مشکلات بزرگتر و پرهزینه‌تر جلوگیری نمایید.


0 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

Avatar placeholder

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *